RODENBACHTOUR

Film- en reisverslag met sfeerfoto's Flüela pass


Dit jaar zijn we met de wagen van Luc, de co-piloot van de Stelvio trip van vorig jaar, terug naar de Alpen gereden. Luc heeft geen MG, hij rijdt met een Porsche 912E van 1976. Ook een oldtimer. Dit jaar waren we iets te vroeg vertrokken, want de Stelvio-pass was nog gesloten.
Lukas met de Porsche
Bovenaanzicht

Niet getreurd, er zijn daar nog passen genoeg. Vanuit Davos - Zwitserland, ons slaapadres, heb je de Flüelapass. Dit is de verbindingsweg tussen Zwitserland en Italië en Oostenrijk. Deze is wel iets korter, maar adembenemend mooi qua landschap. Eens boven waant u zich in Ijsland, getuige het kortfilmpje hieronder.


Dit jaar zijn we niet door Duitsland gereden, maar een veel rustiger route genomen via de Ardennen, Metz,Strasbourg naar Mulhouse. In Mulhouse hebben we het Schlumph automuseum bezocht, bekend voor de collectie Bugatti's. Zeker een aanrader voor oldtimerfanaten.

Luc en Bugatti

De volgende dag reden we Zwitserland binnen via Bazel. Na een korte koffiestop te Liechtenstein, dat ook ongeveer op onze route lag, tuften we verder door het mooie berglandschap naar Davos. De bergtoppen waren nog flink besneeuwd halfweg mei. Dit leverde ons fotogenieke beelden op.

Klosters

Wat vond je van het filmpje? Schrijf uw reactie in het GASTENBOEK.

TIPS:

- Ons logeeradres in Davos was hotel 'Zum alten Rossli' in de Dorfstrasse 19. Goed verzorgd hotel met eigen uitstekende keuken, vriendelijke uitbaters en een overdekte parking is aanwezig.
- Davos ligt aan de voet van de Flüelapas
- Het mondaine ski-oord Klosters ligt vlak naast Davos.
- Aan de overkant van de Flüelapas ligt het tax-free dorp Livigno (Italië) waar de benzine spotgoedkoop is
-Vanuit Livigno kan je verder rijden naar de achterkant van de Stelvio, of naar de Berninapas.
-Davos - West-Vlaanderen is ongeveer op 900 km afstand.


Kijk naar de benzineprijzen!
Hotel

Verslag "Lukas-Porsche"

Hierbij mijn reisindrukken van onze gezamenlijke trip: met een oldtimer Porsche 912E naar Zwitserland.
Na de prachtige rit van vorig jaar met den Eddy naar de Italiaanse Stelvio pas waar ik met zijn MGB V8 als driver de 48 haarspeldbochten mocht veroveren, waren mijn verwachtingen hooggespannen om deze trip eens over te doen in mijn eigen oldtimer Porsche.
De weken voorafgaand aan deze trip werden besteed aan het gereedzetten van mijn wagen om hem in optimale conditie aan de start van dit avontuur te brengen.
Na twee nieuwe banden achteraan (de voorste waren nog goed) een volledige olieverversing met oliefilter, nieuwe remblokken rondeom en verse remolie, plus een volledige check-up dacht ik dat de wagen er klaar voor was, net zoals de piloot.
De reis was fantastisch evenals de landschappen (we doorkruisten België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland en een stukje Italië) en na 2200 km te hebben afgehaspeld heeft de wagen geen krimp gegeven: leve de Type 4 boxermotor van Porsche! En dit allemaal aan een gemiddeld verbruik van 8 à 10 l/100 km!
Deze reis heeft op mij een onvergetelijke indruk nagelaten (waarvoor dank aan mijn uitstekende co-piloot Eddy Lepez die net als ik gebeten is van het oldtimer virus dat enkel door echte fanaten begrepen wordt). Alle inspanningen die men zich getroost om een oldtimer te onderhouden worden door zo'n trip duizendmaal beloond en het gevoel dat men hieraan overhoudt is met geen pen te beschrijven!
Hopelijk kunnen we met dit verslag en het filmpje over onze trip andere liefhebbers eens over de streep trekken om hetzelfde te doen nl niet rond de kerktoren rijden op zondagmiddag, maar een echte reis maken door andere landen en de bewoners ervan te laten delen in deze mooie passie: Oldtimer rijden met de klassieke sportwagens waarvoor ze tenslotte toch gemaakt werden! Old legends never die!
Luc Demeyer

|GM Webstudio|